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2021 글로벌 리더십 영어경연대회 주제 안내

조회 : 3250, 등록일 : 2021/02/24 16:58

안녕하세요? 미래희망기구입니다.


2021년 글로벌 리더십 영어경연대회의 주제에 대해 안내해 드리겠습니다.


  2021 GLEC Korea 예선 대회는 말하기(Speech)와 논술(Essay) 부문 모두 동일한 주제로 진행됩니다.



말하기(Speech) 대회
- 말하기 예선대회와 본선대회 주제가 같습니다. 그러므로, 예선대회에 제출한 원고 및 음성 파일(예선) 과 본선대회에 직접 발표하는 원고 내용이 반드시 동일해야 합니다. 본선 대회 당일날 내용 및 문장 구조의 변경이 일체 허용되지 않습니다.

- 예선 대회는 제출 원고 및 음성 파일을 바탕으로 다단계 채점 및 평가가 이루어지며, 채점방식 및 채점기준에 대한 내용은 [평가 기준] 메뉴에서 확인하실 수 있습니다.

- 본선 대회는 예선 접수 시 제출한 원고를 암기하여 발표하는 형태로 진행되며, 수정사항은 감점 요인이 됩니다. 개별 ZOOM 고사장은 추후 본선 진출자에 한해 안내됩니다.


논술(Essay) 대회
- 논술 예선대회와 본선대회 주제가 다릅니다. 예선 주제는 아래에서 확인할 수 있으며, 본선 주제는 당일 시험 시작과 동시에 전원 공개 원칙입니다.

- 예선 대회는 제출 원고를 바탕으로 다단계 채점 및 평가가 이루어지며, 채점방식 및 채점기준에 대한 내용은 [평가 기준] 메뉴에서 확인하실 수 있습니다.

- 본선 대회는 iBT(Internet Based Test) 방식으로 진행되며, 본선 응시 플랫폼 및 진행 방식은 추후 본선 진출자에 한해 안내됩니다.




초등부 주제


The Sustainable Development Goals Report 2020 emphasizes that the Covid-19 pandemic situation has led to the worst economic fallout since the Great Depression. The report indicated that the pandemic pushed 71 million people back into extreme poverty and the people who suffered the most from the virus were the informal economy workers, older people, the disabled, migrants, and refugees due to socioeconomic circumstances.

The Sustainable Development Goal 1 'No Poverty' aims to end poverty in all its forms everywhere. How does Covid-19 affect the world’s poverty issue in achieving SDG Goal 1? (Poverty issue here includes deprivation of education, health, food, economic activity, etc.) Use specific reasons and examples to support your answers.


<주제>

2020 지속가능발전목표 보고서는 코로나19 팬데믹 현상이 세계 대공황 이후 사상 최악의 경제적 불황을 초래했다고 강조한다. 보고서에 따르면 코로나19 팬데믹 현상이 약 7천 1백만명의 사람들을 다시 극빈층으로 내몰았고 바이러스로 인한 사회·경제적 상황으로 가장 고통 받은 사람들은 비정규직 노동자, 노약자, 이민자, 그리고 난민들이라고 한다.

지속가능발전목표 1번은 ‘모든 형태의 빈곤을 모든 곳에서 종식시키는 것’을 목표로 하고 있다. 코로나19가 ‘지속가능발전목표 1번 ? 빈곤의 종식’을 달성함에 있어 세계의 빈곤 문제에 어떤 영향을 끼쳤는가? 여기서 말하는 빈곤 문제는 교육받을 권리의 박탈, 건강, 식생활, 경제활동 등을 포괄한다. 구체적인 예시와 근거를 활용하여 자신의 주장을 전개하시오.


중등부 주제




The Covid-19 Pandemic is causing school and educational institution closures worldwide. According to the Sustainable Development Goals Report 2020, school closures kept 90 percent of students (1.57 billion) out of school and induced over 370 million children to miss out on school meals since the outbreak. The impact of school closures was severe for disadvantaged communities, especially in the countries with insufficient technology and infrastructure necessary for remote learning. In the worst case, prolonged stay at home led to permanent school drop-outs.

The Sustainable Development Goal 4 'Quality Education' aims to ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. How does the Covid-19 pandemic impact young students’ education rights and their educational environment in achieving the SDG Goal 4? Use specific reasons and examples to support your answers.


<주제>

코로나19는 전 세계적으로 학교와 여러 교육기관들의 폐쇄를 야기하고 있다. 2020 지속가능발전목표 보고서에 따르면, 교육기관 폐쇄로 인해 세계적으로 15억 7천만 명, 즉 90%의 아이들이 등교를 제한당하였으며 3억 7천만 명의 학생들이 학교 급식을 제공받지 못하고 있다. 학교 폐쇄는 빈곤한 사회에 더욱 막대한 충격을 가하였으며, 특히 원격 교육 진행에 필수적인 인프라 시설과 기술이 부족한 국가에서 두드러졌다. 최악의 경우에는 학교가 장시간 문을 닫음으로써 영구적인 자퇴로 이어지기도 하였다.

지속가능발전목표 4번은 ‘모두를 위한 양질의 교육 보장과 평생 교육받을 수 있는 기회를 촉진하는 것’을 목표로 한다. ‘지속가능발전목표 4번 ? 양질의 교육’ 달성에 있어 코로나19 팬데믹 현상이 학생들의 교육받을 권리와 교육 환경에 어떠한 영향을 주었는가? 구체적인 예시와 근거를 활용하여 자신의 주장을 전개하시오.


고등부 주제



Since the outbreak of the Covid-19 pandemic, states are implementing various measures to prevent the spread of coronaviruses, such as lockdowns, curfews, quarantines, and stay-at-home orders. Some of the restrictions are legislative, meaning that individuals are forced to obey the government's action. This has heightened the tension between governments' authority to impede on individual rights in times of public emergencies and the implications for human rights and democracy.

The Sustainable Development Goal 16 'Peace, Justice and Strong Institutions' recognizes that human rights, good governance, and democracy are crucial to promoting peaceful and inclusive societies. In relation to the SDG Goal 16, what can be the factors to promote a balance between government responsibility for public safety and the protection of civil liberty and freedom amidst global health emergency?  Use specific reasons and examples to support your answers.


<주제>

코로나19 팬데믹의 발생으로 말미암아, 각국의 정부는 이동제한 명령, 통행금지, 자가격리 그리고 칩거권고 등 다양한 수단들을 동원하여 코로나19의 확산을 예방하고자 노력하고 있다. 일부 제한조치들은 법제화되었는데, 이는 개인이 국가의 조치에 복종해야 함을 의미한다. 이러한 상황들로 인해 민주주의 사회 내에서 정부의 권위와 개인의 권리 및 자유가 충돌하고 정부와 개인 사이의 긴장감이 높아지고 있다.

지속가능발전목표 16번은 평화롭고 포용적인 사회를 만들어나감에 있어 인권, 거버넌스, 그리고 민주주의가 필수적이라고 강조한다. ‘지속가능발전목표 16번 ? 평화, 정의 및 제도 구축’과 연관지어 보았을 때, 세계 보건 비상사태 속에서 국민의 안전을 위한 정부의 책임과 시민사회의 자유와 평등 사이의 균형을 유지하게 할 수 있는 요소들에는 무엇이 있을까? 구체적인 예시와 근거를 활용하여 자신의 주장을 전개하시오.


대학부 주제



The Sustainable Development Goal 8 'Decent Work and Economic Growth' aims to promote inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment, and decent work for all. 'Sustainable Development Outlook (SDO) 2020' indicated that the Covid-19 stagnated economic growth, and the decline in Gross World Product (GWP) led to an additional significant unemployed worldwide. 'The Sustainable Development Goals Report 2020' also highlighted that the coronavirus has caused abrupt and profound changes, having an adverse impact on the world's labor markets, particularly on workers in informal employment, the self-employed, daily wage earners, and workers in sectors at the highest risk of disruption.

Discuss the challenges of worsening impact of the Covid-19 pandemic on the timely achievement of the SDG Goal 8 and present your view on what should be done to address these challenges including how to address the deteriorating problems of youth unemployment.


<주제>

지속가능발전목표 8번은 포괄적이고 지속 가능한 경제성장과 생산적인 고용, 그리고 모두를 위한 양질의 일자리를 창출해내는 것을 목표한다. ‘2020 지속가능발전목표 전망’에 따르면 코로나19로 인해 경제성장 속도가 침체되었으며, 이러한 세계 총생산의 감소는 세계적인 실업자의 증가를 야기하였다. 2020 지속가능발전목표 보고서는 코로나19가 세계 구직 시장에 부정적인 영향을 끼치면서 급작스럽고 상당한 변화를 초래하였다는 점을 강조하며, 특히 비정규직 노동자, 자영업자, 일용직 노동자를 비롯한 고위험 직군에 영향을 끼쳤다고 말한다.


‘지속가능발전목표 8번 ? 양질의 일자리와 경제성장’의 달성에 있어 코로나19가 미치는 부정적인 영향에는 무엇이 있는가? 더불어, 악화되고 있는 청년층의 실업 문제를 어떻게 해결해야 하는가에 대한 논의를 포함하여 이러한 문제들을 다루기 위해 무엇이 선행되어야 하는지 자신의 견해를 제시하시오.

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