희망기구소식
희망기구소식
미래희망기구의 소식 입니다.
안녕하세요, (사)미래희망기구입니다.
2025년 8월 9일(토), 제24기 유엔 전문가 교육의 마지막 일정인 SDGs 발표회 및 수료식이 서울 대원외국어고등학교 컨퍼런스룸에서 개최되었습니다. 무더운 날씨에도 불구하고 많은 학부모님과 학생들이 참석해주셨으며, 4박 5일간의 교육 여정을 함께 마무리하는 뜻깊은 시간을 가졌습니다.
On Saturday, August 9, 2025, the final event of the 24th Training Program on the United Nations and the SDGs was held at the Conference Room of Daewon Foreign Language High School in Seoul. Many students and parents gathered to celebrate the conclusion of a transformative 5-day program.
이번 발표회는 교육 기간 동안의 학습과 토론을 바탕으로 대표단 학생들이 세계시민(global citizen)으로서의 관점에서 도출한 문제의식과 청소년 수준의 창의적인 해결 방안을 제안하는 자리였습니다. 주제는 교육, 경제, 인권, 환경 등 유엔 지속가능발전목표(SDGs)와 직접적으로 연관된 분야를 아우르며, 깊이 있는 분석과 다양한 시각이 담긴 발표가 이어졌습니다.
In this final event, student delegates presented issues they identified through the lens of global citizenship, offering youth-centered and creative solutions related to the Sustainable Development Goals (SDGs). Themes included education, economy, human rights, and environment, and each presentation reflected deep analysis and collaborative innovation.
심사위원단으로는 이지홍 대표(Connected Lab, 前 유네스코 아태국제이해교육원 연수실장), 김찬미 교수(서울대학교), Kevin Mitchell 교수(중앙대학교)께서 함께해주셔서 발표에 대한 전문적이고 날카로운 피드백을 전해주셨습니다.
The panel of judges included Jihong Lee, CEO of Connected Lab (Former Director, UNESCO APCEIU), Professor Chanmi Kim (Seoul National University), and Professor Kevin Mitchell (Chung-Ang University), who provided valuable feedback and encouragement to all teams.


▶ Team 1 - Urbanization in South Asia: Tackling the Rural-Urban Education Disparity Threatening Equal Opportunity and Cultural Diversity
(발표자: 박최성, 이슬람 이쉬랏 마자빈, 정나리, 최민조)

Team 1은 교육이 지속가능한 발전의 핵심임을 강조하며, 남아시아 지역의 도농 간 교육 격차가 어떻게 평등한 기회와 문화 다양성을 위협하는지 분석했습니다. 구조적·제도적 장벽은 물론, 문화적 요인까지 고려한 후 실현 가능한 해결 방안을 제안하였고, 이에 대한 교육 전문가 분들과의 질의응답이 인상적이었습니다.
Team 1 explored how educational inequality between rural and urban areas in South Asia threatens equal opportunity and cultural diversity. By identifying structural, cultural, and policy-based barriers, they proposed practical solutions to close the gap and had an inspiring talk with experts.
▶ Team 2 - Preserving Intangible Cultural Heritage for Economic Growth
(발표자: 강초아, 윤지안, 이승, 지에델라인, 김도연)

Team 2는 네팔과 우간다 사례를 중심으로 무형문화유산 보존이 지역 일자리 창출, 공동체 회복력 강화, 불평등 완화에 기여할 수 있음을 설명했습니다. 경제 성장의 수단이자 공동체 정체성 회복의 방식으로서 문화의 가치를 재조명하는 발표였습니다.
Team 2 highlighted how safeguarding intangible cultural heritage in developing countries like Nepal and Uganda contributes not only to job creation but also to reducing inequality and building resilient communities. They emphasized culture as a catalyst for inclusive economic growth in relation with several SDGs.
▶ Team 3 - Youth Efforts to Tackle Digital Inequality in the Intelligent Information Society: Protecting the Rights to Education and Labor
(발표자: 이시우, 박다니엘, 강서윤, 장유찬)

Team 3은 인터넷이나 전자기기 접근의 격차와 디지털 환경의 불균형이 청년층의 교육권 및 노동권에 미치는 영향을 분석한 내용을 발표하였습니다. 특히 디지털 전환 과정에서 새롭게 등장한 불평등에 대응하기 위한 청소년 수준의 세 가지 대안을 소개하며 미래 사회를 준비하는 자세를 보여주었습니다.
Team 3 addressed digital inequality emerging in the AI-driven era, focusing on limited access to devices and entry-level job decline as major threats to the rights to education and labor. They proposed three youth-led solutions to protect digital rights in an increasingly intelligent society.
▶ Team 4 - Adaptive Strategies and Solutions for Sea Level Rise: Environmental Science and Architecture
(발표자: 장하루, 윤경섭, 구건우, 김온전, 김예은)

Team 4는 기후변화와 해수면 상승 문제를 중심으로, 선진국과 개도국 간의 기후 취약성 차이와 이에 따른 적응 전략을 비교 분석하였습니다. 특히 건축 설계 기반의 대응 전략을 제안하며, 환경과 기술을 융합한 지속가능한 해결 방안을 모색한 점이 인상적이었습니다.
Team 4 analyzed the impact of rising sea levels, comparing the vulnerability and response capacity of developing and developed countries. They proposed architectural design-based adaptation strategies as innovative and sustainable solutions to climate challenges.
모든 대표단 학생들에게 수료증이 수여되었으며, 대상을 수상한 Team 4 학생들에게는 상패와 해외 연수를 위한 소정의 장학금이 전해졌습니다.
Following the presentations, all students received certificates of completion, and Team 4, the recipient of the Grand Prize, was awarded a plaque and a scholarship to support their participation in an international youth leadership program abroad.

이번 발표회를 통해 학생들은 단순히 국제사회에서 발생하고 있는 문제에 대해 알고 토의하는 것을 넘어, 스스로 문제를 정의하고 대안을 설계하는 세계시민으로서의 역량을 기를 수 있었으리라 생각합니다.
미래희망기구는 앞으로도 이들이 배움과 참여를 통해 더 나은 세상을 만들어나갈 수 있기를 진심으로 응원합니다.
Through this final presentation session, the students not only deepened their understanding of global issues but also demonstrated their capacity to identify problems independently and propose creative solutions as empowered global citizens.
Hope to the Future Association remains committed to supporting and encouraging youth in their journey to build a better world through learning, engagement, and action.