희망기구소식
희망기구소식
미래희망기구의 소식 입니다.
안녕하세요, (사)미래희망기구입니다.
8월 7일(목), 제24기 유엔 전문가 교육 프로그램의 3일차 일정이 온라인으로 진행되었습니다. 오늘도 대표단 학생들은 다양한 글로벌 과제를 주제로 한 전문 강연에 몰입하며, 국제사회의 지속가능발전목표(SDGs)에 대해 다각적으로 이해하고, 실질적인 해결책을 고민하는 시간을 가졌습니다. 함께 해주신 모든 연사님들과 성실하게 참여해 준 학생들에게 감사의 마음을 전합니다.
On August 7 (Thur), the third day of the 24th Training Program on the United Nations and the 2030 Agenda took place online. Participants explored a diverse range of SDG-related topics including human development, regional policy, and food systems, and engaged in meaningful dialogue with experts from leading UN bodies and global initiatives.
Day 3 - 8월 7일 (August 7)
Speaker: Minji Kwag (UNDP Human Development Report Office)
곽민지 공보관님께서는 UNDP 인간개발보고서국에서 매년 발간하는 Human Development Report를 중심으로 AI를 통해 인간 개발의 진전을 가속화할 수 있는 가능성에 대해 소개해주셨습니다. 인간개발지수의 세 가지 구성 요소에 AI가 어떻게 긍정적으로 작용할 수 있는지를 설명해주신 점이 인상적이었으며, 청년들이 이 과정에 어떻게 기여할 수 있는지를 언급해주셨답니다. 학생들은 기술의 발전이 인간 중심 개발에 어떻게 기여할 수 있을지를 성찰해보는 기회를 가졌습니다.
Ms. Kwak introduced how Artificial Intelligence can accelerate progress in human development, and highlighted the importance of youth participation in this transformation. She explained the three pillars of the Human Development Index (HDI) and explored how AI can play a constructive role across all these domains, if designed and applied responsibly. Students reflected on the intersection of technology, equity, and human dignity in the context of the SDGs.


Speaker: Akniyetti Aliyeva (UN ESCAP)
이번 세션에서는 아시아·태평양 지역의 지속가능발전 현황과 SDG 간의 상호 연계성에 주목하며, 세부 목표 수준에서의 진전 상황을 다양한 지표를 통해 분석해주셨습니다. Akniyetti 연사님은 모든 SDGs가 지역 차원에서 실질적으로 이행되어야 함을 강조하였고, 청소년 세대가 데이터와 평가를 기반으로 사회 참여의 주체로서 어떤 역할을 할 수 있는지도 조망해주셨습니다.
Focusing on the Asia-Pacific region’s progress toward the SDGs, Ms. Aliyeva shared analytical insights on goal interlinkages and indicator-level progress. She emphasized the importance of localized efforts in achieving global targets and encouraged students to consider how youth can play a vital role in data-driven policymaking and advocacy for sustainable development.



Speaker: Cyprian Chenani (EducateHers)
Cyprian 연사님은 케냐의 성평등 관련 비영리단체인 EducateHers를 운영한 경험을 바탕으로, 국제사회에서 여아들이 교육 접근에서 겪는 구조적 어려움을 설명해주셨습니다. 케냐의 교육 현장에서 관찰된 남학생과 여학생 간의 격차를 바탕으로, 참가자들이 교육을 통한 성평등 달성 방법을 깊이 고민해볼 수 있도록 이끌어주셨습니다. 교육은 SDG 4와 SDG 5를 동시에 달성할 수 있는 열쇠임을 다시금 확인한 시간이었습니다.
Mr. Chenani discussed the barriers girls face in accessing quality education, using real-life examples from Kenya to highlight gender gaps in education. He invited students to reflect on how equitable education systems can promote both educational access and gender equality, emphasizing that education is a key driver in achieving both SDG 4 and SDG 5.


Speaker: Junghyun Kim (FAO Regional Office for Africa)
김중현 협력관님께서는 지속가능한 식량 시스템(agri-food system)이란 단순한 생산 증대를 넘어서야 하며, 가격 안정, 영양 형평성, 그리고 사회적 불평등 해소가 동시에 이루어져야 한다고 강조하였습니다. 국제기구에서의 실제 경험을 바탕으로, 학생들에게 식량 문제를 단순한 농업 문제를 넘어선 복합적 글로벌 이슈로 인식할 수 있도록 안내해주셨습니다.
Mr. Kim explained that building sustainable food systems goes beyond increasing productivity. It must also ensure price stability, equitable access to nutrition, and the reduction of systemic inequality. Drawing from experience within the UN system, he encouraged students to understand food security not just as an agricultural issue but as a complex global challenge that intersects with social justice, economics, and climate change.


제24기 유엔 전문가 교육 대표단들은 지속가능발전목표(SDGs)와 관련된 보건, 교육, 경제, 식량, 젠더 등 다양한 영역을 주제로 한 세션을 통해, 글로벌 이슈의 상호 연결성을 더 깊이 이해하고, 그 안에서 청년 세대가 어떤 주체적 역할을 할 수 있을지에 대한 인식을 확장해 나가고 있습니다. 더 많은 배움과 성장의 시간에 많은 응원 부탁드립니다.
Day 3 offered powerful lessons on the interconnected nature of global challenges and the transformative role youth can play in addressing them. We look forward to continuing the journey tomorrow with more engaging and inspiring sessions!